Dear cErolian,

......

TERIMA KASIH!

Terima kasih kerana terus menyokong!

=======================

May 4, 2018

Avengers: Infinity War. BERBALOIKAH? [Review bebas spoiler]



Salam.

Selamat datang ke segmen 'Berbaloikah?', sebuah segmen di mana aku mempersoal keberbaloian sesuatu perkara.
Kali ini aku nak selami adakah Avengers: Infinity War berbaloi ditonton?
(Agak lewat untuk review filem ini tapi apa salahnya, kan?)


Poster Avengers: Infinity War
credit Marvel [instagram @marvel]



Ini adalah review tanpa spoilers.
Aku benci spoiler, jadi aku sendiri tidak akan buat benda yang aku benci.
Kalau kalian belum pergi menonton Avengers: Infinity War (mulai sekarang aku akan hanya panggil sebagai Infinity War), kalian boleh baca entri ini dengan aman tanpa perlu risau.

Jadi, sebelum kita mula,
sila jawab TIGA soalan di bawah:

1) Avenge bermaksud menuntut bela. Di dalam MCU (Marvel Cinematic Universe), kematian siapakah yang dituntut bela sehingga tercetusnya penubuhan pasukan Avengers?

2) Kenapa Batman dan Superman TIDAK berada di dalam pasukan superhero Avengers?

3) Siapakah watak utama dalam filem Avengers?

Jika ada antara kalian yang tidak dapat jawab salah satu soalan di atas dengan tepat, aku tidak galakkan kalian pergi menonton Infinity War di pawagam. Kenapa?



Senarai filem MCU sebelum Infinity War.


Avengers: Infinity War adalah filem dalam siri francais filem MCU yang ke-19, dan yang ketiga menggunakan tajuk Avengers.
Di bawah adalah senarai 18 filem (disusun mengikut fasa dan tahun diterbitkan) sebelum sampai ke Infinity War.

Fasa 1
1. Iron Man [Mei 2008]
2. The Incredible Hulk [Jun 2008]
3. Iron Man 2 [Mei 2010]
4. Thor [Mei 2011]
5. Captain America: The First Avenger [Julai 2011]
6. Marvel's The Avengers [Mei 2012]

Fasa 2
7. Iron Man 3 [Mei 2013]
8. Thor: The Dark World [November 2013]
9. Captain America: The Winter Soldier [April 2014]
10. Guardians of the Galaxy [Ogos 2014]
11. Avengers: Age of Ultron [Mei 2015]
12. Ant-Man [Julai 2015]

Fasa 3
13. Captain America: Civil War [Mei 2016]
14. Doctor Strange [November 2016]
15. Guardians of the Galaxy Vol. 2 [Mei 2017]
16. Spider-Man: Homecoming [Julai 2017]
17. Thor: Ragnarok [November 2017]
18. Black Panther [Februari 2018], dan
19. Avengers: Infinity War [April 2018]


Kesemua filem di atas berkongsi satu dunia (dipanggil Marvel Cinematic Universe, MCU) dan filem Avengers adalah filem di mana kebanyakan watak daripada filem lain akan bertemu dan mendapat peranan dalam filem tersebut, bukan sekadar cameo.

Aku percaya majoriti filem di atas pernah ditonton oleh kalian. Tapi kepada para peminat MCU secara khusus, ataupun peminat Marvel secara amnya, kesemua 18 filem sebelum ini PERLU ditonton SEBELUM boleh pergi menonton Infinity War.

Pada pendapat aku, Infinity War adalah satu filem untuk peminat di mana filem ini seperti meraikan 10 tahun MCU mula bertapak (dan menguasai) industri filem dunia. Sebab itu aku suruh jawab tiga soalan tadi, sebabnya kalau kalian dapat jawapan semuanya tanpa masalah, kalian boleh dianggap sebagai peminat MCU dan sekaligus filem Infinity War ini akan menjadi satu filem yang paling dinanti-nanti oleh kalian semua.

Bukan peminat MCU akan mendapati soalan tadi sedikit mencabar untuk dijawab.



Jadi, adakah bukan peminat tidak boleh menonton Infinity War?

Avengers: Infinity War berdurasi 2 jam 40 minit, menjadikannya filem paling panjang durasinya dalam semua filem MCU yang ada. Walaupun panjang, disebabkan ini adalah filem Avengers di mana terdapatnya banyak watak hero daripada filem MCU yang lain dalam satu cerita, maka jalan ceritanya laju. 2 jam 40 minit tidak langsung dirasakan lama.

Tapi, disebabkan filem ini ada banyak watak dan jalan cerita yang laju, maka plot cerita ini tidak seperti plot filem kebanyakan yang lain. Pada awal cerita penonton sudah terus disajikan dengan babak yang suspen dan dramatik, langsung menjadikan plot mencanak naik tanpa perkembangan. Penulis cerita dan pengarah beranggapan semua penonton sudahpun kenal dengan semua watak di dalam cerita ini, maka tiada bahagian pengenalan supaya ceritanya dapat disajikan sepenuhnya dalam tempoh 2 jam 40 minit.

Bagi peminat MCU, Infinity War adalah satu filem yang menjawab kebanyakan persoalan yang timbul di dalam MCU seawal filem-filem di Fasa 1. Thanos, watak antagonis utama Infinity War ini, diperkenalkan di dalam MCU seawal filem The Avengers [2012] lagi. Bagi para peminat, akhirnya dapat melihat Thanos beraksi dan mendapat lampu suluh sebagai watak jahat utama adalah sesuatu yang dinanti-nantikan.

Berlainan pula bagi seorang bukan peminat MCU menonton cerita ini. Pada awal cerita sudahpun dipenuhi dengan persoalan. Kenapa begitu? Dari mana mereka ini? Apa yang mereka cari? Siapa ini? Siapa dia tu? Maka bagi bukan peminat MCU, datang masuk menonton filem Infinity War tanpa pengetahuan daripada 18 filem sebelumnya akan membuatkan mereka keluar dengan lebih banyak persoalan. Pada mereka, 2 jam 40 minit adalah terlalu lama kerana mereka pada dasarnya tidak tahu asas jalan cerita Infinity War. Asas cerita ini dibina lebih awal, seawal tahun 2012 lagi.

Dengan kata lain, jika kalian bukan peminat MCU dan langsung tidak mengikuti filem-filem MCU sebelum ini, maka Infinity War memang bukan untuk kalian.

Tapi itu duit kalian. Rasa ada duit nak dihabiskan dan sanggup habiskannya untuk satu filem yang akan lebih membawa banyak persoalan kepada kalian, pada aku, silakanlah.




Thanos



Thanos?

Semua tahu Thanos adalah watak antagonis utama filem ini. Thanos digelar 'Mad Titan', satu entiti berbadan besar, sasa serta berkulit ungu. Thanos diperkenal sebagai antagonis utama untuk siri filem Avengers selepas kemunculannya di dalam babak selepas kredit untuk filem Avengers yang pertama pada tahun 2012.

Kemunculan Thanos dinanti seantero peminat MCU. Namun filem-filem MCU dikenali dengan watak jahat yang tidak mencapai standard tinggi (Thor: The Dark World, Guardians of the Galaxy, Avengers: Age of Ultron contohnya), maka peminat MCU sedikit risau jika Thanos bakal masuk ke dalam senarai yang makin memanjang itu.

Namun, itu tidak berlaku.

Filem Infinity War ini dilihat mengangkat Thanos sebagai watak yang bukan sebarangan. Dalam Infinity War, Thanos digambarkan sebagai watak yang walaupun antagonis dan penuh sinis, namun masih ada sisi 'kemanusiaan' di sebaliknya. Watak Thanos juga mendapat jumlah waktu skrin (screentime) paling tinggi berbanding watak-watak lain di dalam Infinity War, termasuklah watak yang dikira besar seperti Steve Rogers, Iron Man dan Thor.

Pengarahnya sendiri, Anthony dan Joe Russo memberitahu filem Infinity War ini adalah filem Thanos.

Jadi, melihat watak Thanos yang sudah diperkenalkan seawal 2012 dan akhirnya mendapat pengiktirafan setinggi ini, rasanya filem Infinity War ini tidak akan mengecewakan para peminat MCU untuk ditonton. Thanos juga sudahpun dilabel oleh para peminat sebagai 'Greatest MCU villain', menggantikan Loki (Thor, The Avengers) dan Erik Killmonger (Black Panther).

Pada tahap ini, rasanya jika kalian sudah bosan dengan filem adiwira yang berulang dan sentiasa menang (seperti Captain America, Iron Man, Thor) maka kalian mungkin akan suka watak jahat Thanos yang dilihat dapat mengalahkan para wira ini dengan mudah.






Tidak menjadi rahsia lagi bahawa tujuan Thanos mahu dapatkan kuasa adalah untuk memusnahkan separuh daripada dunia. Aku, secara peribadi, sedikit memahami tujuan Thanos itu.

Jika kalian pernah baca post aku yang lepas, aku pernah sentuh tentang masalah utama dunia sekarang ialah isu 'overpopulation' (baca entri ini: Comot, Populasi, dan Anak Bakal Tunjang Negara.). Disebabkan itulah aku dapat 'relate' dengan apa yang Thanos buat, menjadikan aku lebih menyokong Thanos berbanding para adiwira yang lain.

Ya, aku #TeamThanos




BERBALOIKAH?

Aku boleh dikatakan peminat MCU. Walaupun aku bukanlah pengikut komik Marvel yang setia (memandangkan 'nature' komik Marvel adalah mengelirukan dan banyak, agak susah aku nak ikut dari awal hingga terkini) tapi aku ikut MCU dari awal filem Iron Man [2008] sehinggalah yang terkini sekarang. Aku kenal semua watak di dalam Infinity War. Jika ditanya jalan cerita dari awal, aku dengan mudah boleh menceritakannya tanpa perlu rujukan. Aku ikuti segala 'trailer breakdown', 'easter eggs' dan 'future expectation' untuk MCU yang sering menjadi topik bualan di internet.

Dengan bahasa lain, aku boleh digelar 'MCU fanboy'

Kalau tanya aku, berbaloikah menonton Infinity War selepas menonton 18 filem MCU dari tahun 2008, ditambah dengan siri TV yang terikat dengan MCU seperti Marvel's Agents of S.H.I.E.L.D, dan beberapa siri TV lain termasuk edaran Netflix, abc IMAX dan Hulu, jawapan aku hanya satu: SUDAH TENTU.

Untuk Infinity War, aku berjaya menonton di pawagam pada hari pertama ditayangkan (25 April 2018, Rabu) sebelah pagi, menjadikan aku antara manusia di Malaysia yang terawal menontonnya (sebagai penonton). Aku berbuat demikian supaya aku tidak akan terkesan dengan spoilers yang bakal diberikan orang lain selepas filem itu ditayangkan.

Tentang spoilers, aku dapat rasakan bahawa tiada siapa dapat bendung perkara ini. Walaupun berkali-kali pihak Marvel tegaskan untuk tidak menyebarkan spoilers dalam apa-apa bentuk, malah siap wujud kempen hashtag #ThanosDemandsYourSilence bagi menghalang spoilers menjadi berleluasa di media sosial, namun spoilers tetap ada. Jadi, untuk aku menanganinya, aku gigih mencari cara untuk menonton filem Infinity War ini seawal yang mungkin.

Dan aku berjaya.

Tiket yang aku dapat adalah tiket percuma, tapi jika tiket itu tidak percuma sekalipun, jika aku dikenakan bayaran sehingga puluhan ringgit untuk duduk di atas satu kerusi di dalam pawagam selama 2 jam 40 minit, aku rasa ia tetap BERBALOI.

Malah pada kali pertama menonton aku dapat merasakan bahawa itu tidak akan jadi kali terakhir aku menontonnya. Aku akan tonton di pawagam untuk kali kedua, ketiga dan mungkin keempat. Filem ini BERBALOI untuk diulang tonton.

Yang menjadi sedikit ralat pada aku ialah, pawagam tempat aku tonton ini tidak mengeluarkan barangan istimewa sempena Infinity War. Tak seperti sewaktu Captain America: Civil War dahulu yang ada bekas minuman dalam bentuk badan dan perisai, sewaktu Spider-Man Homecoming ada bekas popcorn berbentuk kepala Spider-Man, dan sewaktu tayangan Thor: Ragnarok ada bekas minuman berbentuk Tukul Hulk. Kali ini untuk Infinity War, hanya ada cawan kanak-kanak dengan cetakan watak sahaja. Agak mengecewakan untuk satu filem yang dipromosikan besar-besaran seluruh dunia. (I'm talking about you, TGV!)

Tidak kisahlah. Untuk aku, Infinity War tetap berbaloi.

Jika kalian berniat untuk menonton bersama keluarga yang ada anak kecil, pada aku, filem ini masih selamat ditonton penonton cilik. Walaupun benar Infinity War adalah filem perang, namun ini juga merupakan filem Marvel. Marvel terkenal dengan elemen warna-warninya. Sebahagian besar peminat filem superhero Marvel adalah anak kecil, maka pihak Marvel tidak meletakkan elemen keganasan melampau di dalam filem ini. Ini adalah filem perang yang masih mampu menghiburkan kanak-kanak, bukannya meletakkan mereka jatuh ke dalam trauma seperti filem perang lain.

Seterusnya, adakah filem ini berbaloi untuk bukan peminat MCU?

Jawapan aku mudah, TIDAK BERBALOI. Menonton Infinity War TIDAK akan membuatkan para bukan peminat MCU berubah menjadi minat. Nasihat aku, jika kalian bukan peminat MCU, ataupun gagal menjawab 3 soalan aku di awal tadi dengan jayanya, tidak perlulah kalian beriya-iya untuk sertai 'bandwagon' peminat MCU dan berkejar-kejaran ke panggung. Pergi belek dulu media sosial dan baca/lihat segala spoilers yang ada dan buat keputusan secara tenang dan ilmiah sama ada kalian mahu habiskan puluhan ringgit harga tiket untuk duduk selama 2 jam 40 minit dan akhirnya pening kepala sebab tidak faham jalan cerita.

Tapi, macam aku katakan tadi, itu duit kalian. Buatlah apa sahaja yang kalian suka :)

Akhir kata,
rasanya, kenapa Batman dan Superman TIADA di dalam Avengers?



Avengers: Infinity War


Apabila pengganas alam semesta mula turun ke Bumi dan membuat kerosakan bagi mendapatkan Batu Infiniti untuk membolehkannya mendapat kuasa luar biasa, adakah para adiwira Bumi mampu menuntut bela dan seterusnya mempertahankan dunia yang mereka sayangi?

Saksikan Avengers: Infinity War yang ditayangkan di seluruh negara bermula 25 April 2018.





.


No comments:

Post a Comment

"It's not what you've got, it's what you do with it." - cEro, 2026

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Namaku cEro.... Kacak, tinggi, putih gebu, badan tegap, macho.. Kalau korang nampak orang yang memenuhi kriteria di atas, dia BUKAN AKU..
PENERBITAN:


Protected by Copyscape Online Plagiarism Check
Creative Commons License